In deze scriptie is onderzocht welke brandingstrategieën drie Rotterdamse gebiedsontwikkelingsprojecten hebben gehanteerd. Branding is het versturen van positieve beelden naar de omgeving om draagvlak te creëren. In complexe besluitvorming heeft branding een belangrijke rol, omdat het actoren met het project verbindt en vervolgens stimuleert om deel te nemen aan het proces. Daarbij speelt de nieuwsmedia een grote rol. De nieuwsmedia selecteren, bewerken en verspreiden de beelden, oftewel het zijn de nieuwsmedia die bepalen wat wordt verspreid. Maar in de laatste decennia is de rol van de nieuwsmedia echter veranderd. Waar voorheen de nieuwsmedia het nieuws zo ‘objectief’ mogelijk publiceren, wordt in de hedendaagse nieuwsmedia steeds meer nieuws gepubliceerd dat gebaseerd is op medialogica. Met medialogica wordt bedoeld, dat de nieuwsmedia het nieuws niet één op één overnemen, maar er een eigen draai aan geven om zich te onderscheiden. Daarom is in dit onderzoek met behulp van krantenberichten onderzocht of een bepaald gecommuniceerd beeld, dat een project naar de omgeving brand ook daadwerkelijk in de media komen. Of is er sprake van medialogica, waardoor de gecommuniceerde beelden worden vertekend? Aan de hand van deze bevindingen zijn leerpunten voor het gebiedsontwikkelingsproject ‘Hart van Zuid’ geformuleerd.

, , ,
Klijn, Prof.Dr. E.H. (Erik-Hans), Korthagen msc, I.A. (Iris)
hdl.handle.net/2105/17876
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Lam, H.L. (Hor Lap). (2012, December 7). Hart van Branding. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17876