Binnen het basisonderwijs heeft Human Resource Management (HRM) zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Het kabinet stimuleert hierbij verschillende projecten om leerkrachten en prestaties te verbeteren. Aanleiding voor dit onderzoek vormen de resultaten van eerder onderzoek van Janssen, Steijn & Den Dulk (2011) naar HRM in het basisonderwijs en de rol van doelgroepleerlingen hierbij. Zij hebben een samenhang ontdekt tussen motivatie-instrumenten, aandeel doelgroepleerlingen en de Cito-scores. Basisscholen met doelgroepleerlingen passen namelijk gemiddeld meer motivatie-instrumenten toe dan basisscholen met niet-doelgroepleerlingen. Opvallend hierbij is dat naarmate een basisschool met doelgroepleerlingen meer motivatie-instrumenten toepast, de Cito-scores dalen. Bij basisscholen met niet- doelgroepleerlingen is het omgekeerde effect zichtbaar, namelijk dat naarmate een school meer motivatie-instrumenten toepast, de Cito-scores stijgen. Binnen deze scriptie is gekeken wat de oorzaken zijn van dit verschil in toepassen van motivatie-instrumenten en waarom het effect ervan verschillend verloop. Hierbij is de volgende hoofdvraag opgesteld: Hoe wordt het HRM-beleid op Nederlandse basisscholen vormgegeven en welke factoren zijn hierop van invloed?

Dulk, Dr. L. den (Laura), Steijn, Prof.Dr. A.J. (Bram)
hdl.handle.net/2105/17886
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Linde, C. van der (Connie). (2012, October 19). HRM in het basisonderwijs. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17886