E-mental health is het gebruik van informatie- en communicatietechnologie in de geestelijke gezondheidszorg. De huidige literatuur over e-mental health besteedt weinig aandacht aan de organisatieveranderingen die zich onder invloed van e-mental health binnen GGZ-instellingen aftekenen. Op basis van interviews bij GGZ-instellingen die e-mental health hebben toegepast, is vastgesteld welke veranderingen zich binnen deze organisaties aftekenen. Hierbij wordt aandacht besteed aan formele organisatiekenmerken, cultuur en de rol van de behandelaar. Uit de interviews komt naar voren dat het volume en de mate van implementatie nog gering is, maar dat desalniettemin veranderingen zijn geconstateerd in het coördinatiemodel, de organisatiecultuur en de rol van de behandelaar. Door de nadruk op zowel face-to-face behandelingen, als de implementatie van e-mental health, ontstaan parallel twee organisatiemodellen. GGZ-instellingen hinken op twee gedachten, waarbij de uitdaging ligt in de integratie van deze gedachten tot een organisatiemodel dat past bij zowel traditionele zorg, als e-mental health.

, , , , ,
Homburg, Dr. V.M.F. (Vincent), Tummers, Dr. L.G. (Lars)
hdl.handle.net/2105/17896
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bokkum, G.N. van (Jeffrey). (2012, December 7). E-health en GGZ-instellingen: hinken op twee gedachten. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17896