De arbeidsrelaties tussen werknemer en werkgever zijn vandaag de dag anders dan pakweg 50 jaar geleden. De werkgever biedt geen werkzekerheid meer en de werknemer moet deze zekerheid zelf creëren. Er is spraken van een individualistische opkomst die ook zijn weg vindt in personal branding. Door middel van personal branding kan de werknemer zichzelf onderscheiden en verkopen op de arbeidsmarkt. Hierdoor benadert de werknemer zelf de organisatie, is er geen tussenpersoon nodig en vindt HRM op afstand plaats. Zo neemt de werknemer zelf het heft in handen om de juiste persoon op de juiste plaats te worden. Het Rijk stimuleert deze beweging waarin werknemers zelf verantwoordelijkheid nemen. De Rijksoverheid wil investeren in employability van de medewerkers omdat dit de gezondheid van de organisatie verbetert. De employability van het individu bestaat uit het vermogen werk te verkrijgen en te behouden. Deze bestaat uit drie competenties. Het willen - de wens om mobiel te zijn, het kunnen - de vakkennis en vaardigheden waardoor het individu zijn werk kan doen, en het weten - de arbeidsmarktkennis waarmee het individu aan een nieuwe baan weet te komen. Er ontstaat in het bijzonder urgentie omdat de crisis nog steeds aanhoudt en het Rijk hier op moet reageren. Daarom wordt vanuit het Rijk de training personal branding gestimuleerd zodat de employability zal toenemen. Rijksambtenaren moeten zelf het initiatief nemen tot de personal branding, het verkopen van hun eigen merk. Echter Rijksambtenaren zijn vanuit hun professie niet gewend te verkopen. De vraag die in dit onderzoek centraal stond is: Hoe kan een training personal branding bijdragen aan de employability van Rijksambtenaren? Hierbij is het doel personal branding in de context van Rijksambtenaren te beschrijven, de relatie tussen de training personal branding en employability te verklaren en ten slotte de optimale training te ontwerpen.

, ,
Groeneveld, Dr. S.M. (Sandra), Steijn, Prof.dr. A.J. (Bram)
hdl.handle.net/2105/17935
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Uden, A.M.H. van (Annemarie). (2013, October 18). Personal branding - Een voorsprong op de arbeidsmarkt. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17935