De vraag die in het onderzoek centraal stond was hoe de samenwerking tussen professionals in het basisonderwijs en in de zorg voor jeugd in de Walcherse gemeenten verloopt en welke aanknopingspunten er waren ter verbetering ervan. Om deze vraag te beantwoorden werd er gebruikt gemaakt van de theoretische begrippen ‘samenwerkingsvermogen’, bepaalde factoren waarvan de aanwezigheid belangrijk is om tot een goede samenwerking te kunnen komen, en ‘professionalisme’, bepaalde kenmerken van een beroepsgroep die negatief van invloed zouden kunnen zijn op het verloop van de samenwerking. Samenwerkingsvermogen werd in de theorie verdeeld in vier niveaus: persoonlijk, relationeel, organisatorisch en inhoudelijk. Ook professionalisme werd in twee vormen geïntroduceerd: klassiek en professioneel. Bij alle theoretische begrippen was er de veronderstelling dat zij van invloed zouden zijn op het succes van de samenwerking, bij alle vormen van samenwerkingsvermogen werd een positief verband verwacht en bij klassiek en publiek professionalisme een negatief verband.

, , ,
Koppenjan, Prof.dr. J.F.M. (Joop), Groeneveld, Dr. S.M. (Sandra)
hdl.handle.net/2105/17993
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Vaas, H. (Hannah). (2013, September 27). Samenwerken naar een betere toekomst. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17993