De gemeente Rotterdam vraagt om een overheid die goed bereikbaar is, afspraken nakomt en goede dienstverlening biedt. Er wordt getracht een verbinding te creëren met Rotterdammers, ondernemers en maatschappelijke organisaties ter verbetering van de stad. Om dit te verwezenlijken is het van belang om los te komen van oude structuren en nieuwe samenwerkingen aan te gaan, binnen en buiten het concern. Hierom worden gemeentelijke diensten verbonden om sterke en solide clusters te ontwikkelen. Deze clusters richten zich op het gebiedsgericht werken (GGW). Deze manier van werken tracht maatwerk te leveren om zowel op efficiënte als effectieve wijze zichtbare resultaten te verwezenlijken in de 62 wijken in Rotterdam. Maar in hoeverre deze manier van werken daadwerkelijk de juiste vruchten afwerpt is arbitrair. Uit een recent omvangrijk onderzoek van de Rotterdamse Rekenkamer is er geconcludeerd dat het gebiedsgericht werken op onderdelen onvoldoende scoort zoals burgerparticipatie. De deelgemeenten werden afgeschilderd als ‘’kleine koninkrijkjes die niet luisteren naar de burgers’’.

, , , ,
Beukenholdt-ter Mors, Dr. M.A. (Tilly), Hakvoort, Dr. J.L.M. (Jan)
hdl.handle.net/2105/18041
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Anrani, M. (Mohamed). (2013, February 15). Gemeentelijk accountmanagement 2.0. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18041