De weerstand tegen mondialisering is in voorgaande studies voornamelijk onderzocht vanuit een economisch perspectief (Scheve & Slaughter, 2001; O’Rourke & Sinnott, 2001; Mayda & Rodrik, 2004). Hierin wordt gesteld dat laagopgeleiden meer weerstand zullen hebben op grond van hun zwakke economische positie. In dit onderzoek is de weerstand tegen mondialisering vanuit zowel een economisch als cultureel perspectief onderzocht. Het opleidingsniveau dient hierbij als ambigue indicator voor zowel de economische als de culturele positie van het individu. Vanuit deze perspectieven zijn hypothesen ontwikkeld en getoetst op basis van data over zowel de economische als culturele positie van respondenten en hun houding tegenover verschillende mondialiseringsvraagstukken. Uit de analyse blijkt dat het opleidingsniveau cultureel geïnterpreteerd dient te worden om de weerstand tegen mondialisering onder laaggeschoolden te kunnen verklaren. Op twee van de drie aspecten van mondialisering die in dit onderzoek onderscheiden worden, verklaren culturele factoren de weerstand van het individu. Daarentegen kan geen enkele hypothese die vanuit een economisch perspectief ontwikkeld is, worden bevestigd.

, , ,
Waal, Dr. J van der (Jeroen), Mascini, Dr. P. (Peter)
hdl.handle.net/2105/18069
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bergen, J. van (Jofrey). (2013, August 31). Waarom hebben laagopgeleiden weerstand tegen mondialisering?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18069