De afgelopen decennia ontwikkelen economieën zich van industriële naar kenniseconomieën. Individuele kennis draagt in toenemende mate bij aan technologische ontwikkelingen en innovaties die ten gunste komen aan de kenniseconomie. Door toenemende kennisintensivering veranderen taakstructuren wat gevolgen heeft voor individuele baanonzekerheid. Aan de hand van de liberale en de neo-Marxisitsche theorie wordt bekeken welke effecten toenemende kennisintensivering op nationaal niveau op individuele baanonzekerheid heeft. De liberale theorie voorspelt afnemende baanonzekerheid onder invloed van kennisintensivering. De neo-Marxistische theorie voorspelt toenemende baanonzekerheid onder invloed van kennisintensivering. Voor dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van de European Social Survey. Analyse vindt plaats met de multi-level logistische regressieanalyse en een steekproef van 19.491 respondenten in 26 Europese landen en 1 land buiten Europa. Toetsing met de kennis-index en de kenniseconomie-index levert 27% en 23% verklaarde variantie in negatieve zin op. Het effect van kennisintensivering op baanonzekerheid kan verklaard worden vanuit de liberale theorie. Wanneer kennisintensivering toeneemt en een land meer kennis genereert, verspreidt en effectief gebruikt vermindert individuele baanonzekerheid.

, , , , ,
Koster, Dr. F. (Ferry), Waal, Dr. J. van der (Jeroen)
hdl.handle.net/2105/18078
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Lievaart, M.A. (Marjo). (2013, June 30). Loont leren?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18078