I deals weerspiegelen de geïndividualiseerde reciprociteit in het nieuw psychologisch contract tussen werkgever en werknemer binnen hedendaagse arbeidsrelaties (Rosen, Slater, Chang & Johnson, 2011). Ze bestaan uit verschillende dimensies gericht op ontwikkeling, flexibiliteit en werklast (Rousseau & Kim, 2006; in Hornung, Rousseau & Glaser, 2009) en zijn idealiter functioneel voor beide partijen. Rechtvaardigheidsbeleving door managers, werknemers en collega’s is de voorwaarde tot deze functionaliteit maar is volgens de literatuur lastig tot stand te brengen voor de drie partijen gezien i deals heterogeniteit in een homogene werkomgeving weerspiegelen (Greenberg, Roberge, Ho, Rousseau, 2004; Klein, Dansereau & Hall, 1994). Deze studie onderzoekt hoe managers en werknemers hun arbeidsrelatie vormen door de status van i deals in hun psychologisch contract te onderzoeken waarin rechtvaardigheidskwesties belichaamd worden. Er wordt gebruik gemaakt van een kwantitatieve en een kwalitatieve methodiek, middels respectievelijk vignettenonderzoeken en halfgestructureerde interviews, om de hoofdprobleemstelling van de studie te beantwoorden: “Hoe wordt de arbeidsrelatie tussen managers en werknemers dynamisch gevormd door de status van i deals in het nieuw psychologisch contract van managers, werknemers en collega’s?”

, ,
Koster, Dr. F. (Ferry), Dérogée MSc, Drs. P. (Pascal)
hdl.handle.net/2105/18105
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bemmel, D. van (Denise). (2013, July 31). Rechtvaardigheid rondom de distributie van i-deals: Gelijke monniken, gelijke kappen?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18105