In deze paper wordt de vraag gesteld wat de invloed is van klassengrootte op schoolprestaties, en of de sterkte van dit verband afhankelijk is van de gezinsgrootte. Het datamateriaal is afkomstig uit de PISA-studie van 2009, waarin de leesvaardigheden van 15-jarige scholieren centraal stonden. In elk van de veertien landen waar dit onderzoek zich op richt blijkt een positief verband tussen klassengrootte en schoolprestaties te bestaan. Dit verband blijft bestaan na controle voor een aantal variabelen. Gezinsgrootte blijkt niet van invloed te zijn op dit verband, hetgeen betekent dat kinderen uit kleine en uit grote gezinnen evenzeer profiteren van grote klassen.

, ,
Braster, Prof.dr. J.F.A. (Sjaak), Veld, Dr. T.W.M. (Theo)
hdl.handle.net/2105/18109
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Gorsel, C. van (Christoph). (2013, October 31). Onderzoek naar de invloed van gezinsgrootte op het verband tussen klassengrootte en schoolprestaties. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18109