In de voorliggende afstudeerscriptie is onderzocht of werkdrukklachten kunnen worden verklaard uit de ervaren werkdruk en autonomie. De data die voor dit onderzoek gebruikt is, is verkregen via een online survey-onderzoek waaraan zes onderwijsinstellingen in de Randstad hebben geparticipeerd. Uit onderzoek is gebleken dat door docenten in het onderwijs geklaagd wordt over een hoge werkdruk. In de wetenschappelijke literatuur worden kenmerken van het werk aangestipt die van invloed kunnen zijn op de ervaren werkdruk. Omdat nog onbekend is waar deze klachten vandaan komen, ga ik in dit onderzoek na wat de effecten van de ervaren werkdruk en autonomie zijn op het klagen over werkdruk. Het onderzoeksmodel van dit onderzoek steunt op de basisaannames van het DC-model. Het model veronderstelt dat controle over de uitvoering van taken het ongewenste effect van ervaren werkdruk op de werkdrukklachten kan opvangen. Op grond van veronderstellingen afgeleid van het DC-model van Karasek (1979) werd een interactie-effect van autonomie op de relatie tussen ervaren werkdruk en werkdrukklachten verwacht; ofwel: dat het effect van ervaren werkdruk op werkdrukklachten afhankelijk is van de mate van autonomie.

Jetten, Drs. L.F.J. (Bert), Braster, Prof.dr. J.F.A. (Sjaak)
hdl.handle.net/2105/18115
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Reiber, E.A. (Edwin). (2013, August 31). Werkdruk onder leerkrachten in het onderwijs. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18115