Het inhuren van tijdelijke arbeidskrachten binnen de gemeentelijke overheid verloopt in veel gevallen door middel van een aanbesteding. Met een aanbesteding wil de overheid financiële (vermindering interne kosten, efficiënter inkopen enz.) en sociaal-maatschappelijke (op een eerlijke manier aanbesteden, iedere ondernemer heeft evenveel kansen enz.) doelen nastreven. De traditionele aanbestedingsvormen (meervoudig onderhands) leveren een positieve bijdrage aan deze doelstellingen. In sommige gevallen is het voor kleinere ondernemers (ZZp’ers en MKB’ers) echter niet mogelijk om op een inhuuropdracht van de gemeentelijke overheid in te schrijven omdat de opdrachten dermate groot van omvang zijn (meerdere personen vanuit meerdere disciplines die tegelijk ingehuurd moeten worden) dat ze nooit aan de vraag kunnen voldoen. Daar waar het voor de kleinere ondernemers wel mogelijk is om in te schrijven ontbreekt het in veel gevallen aan specifieke informatie over de opdracht. Daarnaast brengt een inschrijving via een traditionele aanbesteding veel administratieve rompslomp met zich mee wat zich voor zowel de overheid als de leverancier vertaald in transactiekosten. Om bovenstaande redenen heeft het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) eind 2007 het marktplaats-concept ontwikkeld. Dat is een aanbestedingsvorm waarbij de afstemming van tijdelijk personeel geheel digitaal verloopt. Van het marktplaats-concept wordt verwacht dat het een meerwaarde biedt op financieel en sociaal-maatschappelijke vlak. Zo zou het proces voor afstemming van vraag en aanbod efficiënter moeten gaan verlopen waardoor gemeenten en leveranciers kosten kunnen besparen. Verder zou het marktplaats-concept veel transparanter moeten zijn en ervoor moeten zorgen dat eerlijker aanbesteed wordt. Sinds de invoering van het marktplaats-concept bij diverse gemeenten in Nederland is nog niet duidelijk of het marktplaats-concept ook daadwerkelijk een financiële en/of sociaalmaatschappelijke meerwaarde oplevert. De hoofdvraag van dit onderzoek is dan ook: Heeft het marktplaats-concept voor de afstemming van vraag en aanbod voor tijdelijk personeel geleid tot een financiële en/of sociaal-maatschappelijke meerwaarde voor gemeenten, hoe valt dit te verklaren en welke mogelijkheden bestaan er om het marktplaats-concept verder te optimaliseren?

, , , ,
Klaassen, Dr. H.L. (Henk), Sluis, Dr. A. van (Arie)
hdl.handle.net/2105/18169
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Werken, J.A. van de (Arjan). (2014, February 14). De meerwaarde van het marktplaatsconcept binnen de gemeentelijke overheid. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18169