Deze masterthesis onderzoekt de politieke invloed van twee verschillende lobby strategieën van de ANWB. De eerste lobbystrategie wordt ‘Beïnvloeding 1.0’ genoemd. Het is een traditionele lobbystrategie, primair gericht op het verkrijgen van politiek draagvlak. Sinds begin 2013 gebruikt de ANWB een alternatieve strategie. Deze strategie, ‘Beïnvloeding 2.0’, maakt veel gebruik van (social) media en de vier miljoen leden van de ANWB. Door een grote rol aan te nemen in het maatschappelijke debat, wordt namelijk geprobeerd via de media en het eigen communicatieapparaat publiek draagvlak of verzet voor een issue te creëren, zodat op den duur politici van standpunt veranderen. In het kader van legitimiteit en accountability is het relevant om de politieke invloed van beide strategieën in kaart te brengen. Dit leidt tot de volgende hoofdvraag: Wat is de invloed van ‘Beïnvloeding 1.0’ en ‘Beïnvloeding 2.0’ op de politieke besluitvorming?

, , , , , , , , ,
Gerrits, Dr. L. (Lasse), Edelenbos, Prof.dr. J. (Jurian)
hdl.handle.net/2105/18183
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bremen, R. van (Ricardo). (2014, September 19). Lobbyen 2.0. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18183