De gemeente Rotterdam heeft een organisatieontwikkeling doorgemaakt waarin de clustervorming centraal staat. De gemeente begon ooit met 33 verschillende diensten. Deze diensten hadden ieder afzonderlijk een eigen werkwijze. Voor de gemeente bleek het lastig te zijn om de organisatie op deze manier effectief te sturen. Er werd bijvoorbeeld vaak vanuit verschillende diensten zonder enige afstemming aan hetzelfde vraagstuk gewerkt. Dubbel werk, verkokering en afstemmingsproblemen waren het gevolg. Binnen de gemeente werd de clustervorming ingezet om de organisatie overzichtelijker te maken. De gemeente wenste een organisatie vorm te geven met meer logisch inhoudelijke samenhang, duidelijke taakverdeling en verantwoordelijkheden. Om deze wens te verwezenlijken en tegelijkertijd ook te bezuinigen, zijn er organisatieveranderingen doorgevoerd binnen de gemeente Rotterdam. De verschillende diensten werden samengevoegd in vijf clusters. De clustervorming werd ingezet zodat er binnen netwerken effectievere samenwerkingsverbanden aangegaan kunnen worden. Om te onderzoeken of dat ook daadwerkelijk is gelukt staat de volgende vraag centraal in dit onderzoek: ‘’Wat is het effect van de clustervorming op de effectiviteit van samenwerken in programma’s binnen de gemeente Rotterdam?’’

, , , , ,
Eshuis, Dr.ir. J. (Jasper), Buuren, Dr. M.W. van (Arwin)
hdl.handle.net/2105/18202
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Aissati, K. (Khalid). (2014, August 29). Geclusterd samenwerken. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18202