Heeft een veranderaar handvatten om een veranderproces tot een succes te maken? Metselaar & Cozijnsen (1997) hebben in 1997 evidence based onderzoek gedaan naar veranderbereidheid, waarbij de relatie is onderzocht tussen de drie factoren willen, moeten en kunnen veranderen en veranderbereidheid. Middels voorliggend onderzoek is gekeken in hoeverre Sense of Urgency (ervaren verandernoodzaak) invloed heeft op deze drie factoren, waarbij onderscheid gemaakt is tussen druk uit de externe omgeving, de formele interne omgeving en de informele interne omgeving. Geconstateerd is dat de sterkste invloed gelegen is bij de informele interne druk en dat dit effect vooral via de factor ‘willen veranderen’ loopt. Een succesvolle verandering lijkt vooral realiseerbaar als de informele opinie de verandering ondersteunt en de werknemer voelt en beredeneert dat de verandering wenselijk is.

, , ,
Pruijt, Dr. H.D. (Hans), Braster, Prof.dr. J.F.A. (Sjaak)
hdl.handle.net/2105/18262
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Vrijhof, J.M. (Martijn). (2014, August 31). Sense of Urgency als motor voor veranderbereidheid?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18262