Centraal in dit onderzoek staan werkdrukklachten in het onderwijs, welke al jaren onverminderd hoog zijn. Sommige onderzoekers zijn van mening dat dit direct te wijten is aan de intensificatie (externe druk) van het onderwijs of indirect aan intensificatie die vervolgens via werkdruk tot klachten leidt. Aangezien werkdrukklachten mogelijk ook voortkomen uit een verminderde arbeidstevredenheid (als gevolg van intensificatie), wordt ook dit onderzocht in de volgende hoofdvraag: “In hoeverre kunnen werkdrukklachten in het onderwijs verklaard worden vanuit intensificatie en in hoeverre wordt deze relatie gemedieerd door enerzijds de ervaren werkdruk als gevolg van intensificatie of anderzijds de arbeidstevredenheid als gevolg van intensificatie?” In de literatuur zijn aanwijzingen te vinden dat deze drie concepten een rol spelen bij de verklaring van werkdrukklachten. Deze vraag is ook onderzocht door middel van een online enquête onder docenten, onderwijs ondersteunend personeel en managers op vier scholen in de Randstad (MBO en voortgezet onderwijs) (N=239). Hieruit is gebleken dat er een gematigd sterk positief verband bestaat tussen intensificatie en werkdrukklachten, en dat dit iets gemedieerd wordt door werkdruk en arbeidstevredenheid. Verder heeft intensificatie een matig sterke invloed op werkdruk (voornamelijk objectieve werkdruk – taakeisen) en heeft werkdruk eenzelfde invloed op werkdrukklachten. Tot slot heeft intensificatie een matig sterk negatief effect op arbeidstevredenheid, maar heeft arbeidstevredenheid slechts een zwak negatief effect op werkdrukklachten.

, , , ,
Braster, Prof.dr. J.F.A. (Sjaak), Pruijt, Dr. H.D. (Hans)
hdl.handle.net/2105/18263
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Wijfje, K. (Kim). (2014, August 31). Werkdrukklachten in het onderwijs. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18263