De manier om seksescheiding te benaderen zoals ik hier voorstel, is het loslaten van de zoektocht naar de oorzaak van (en daarmee dus ook de focus op) homogene groepen. In plaats daarvan stel ik voor onderzoek te richten op de waarneembare interacties tussen kinderen in verschillende groepen. Dit perspectief, waarbij niet alleen wordt gekeken naar gedragingen in homogene groepen maar juist ook de focus op gemengde groepen ligt, zou wel eens een heel ander beeld kunnen schetsen van gendergedragingen en socialisatieprocessen. Daarnaast is dit onderzoek op een openbaar speelplein opgezet. Allereerst omdat onderzoek naar genderuitingen van kinderen niet vaak buiten de context van de school is gedaan (Messner, 2000). Een tweede reden is, dat om bovengenoemde redenen het op een openbaar speelplein waarschijnlijk is dat er gemengde groepen gevormd worden (Ellis et. al, 1981; Thorne, 1993). Een belangrijke vraag hierbij is in hoeverre genderrollen worden bepaald in situaties waarin jongens en meisjes wél met elkaar spelen. Anders gezegd, wat is het resultaat in inzicht in socialisatieprocessen wanneer je niet alleen homogene groepen, maar ook de gemengde groepen bestudeert? Het in kaart brengen van de rol van gender in het samenspel van kinderen in verschillende groepen, in dit onderzoek de speeldynamiek genoemd, speelt de hoofdrol in deze scriptie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: In hoeverre verschillen genderuitingen van kinderen in homogene groepen en gemengde groepen op speelplein Dijkplein?

, , ,
Uitermark, Prof.dr. J.L. (Justus), Snel, Dr. F.G. (Erik)
hdl.handle.net/2105/18281
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Seidelmann, S.R.S. (Sylvia). (2014, August 31). De Speeldynamiek van Kinderen op het Buurtspeelplein 'Dijkplein'. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18281