In deze scriptie is onderzocht of de relatie tussen intensificatie en werkdruk verklaard kan worden door ongunstige werkomstandigheden. Hiervoor is er gebruik gemaakt van data die verkregen zijn via een online survey-onderzoek. Aan dit onderzoek hebben vier onderwijsinstellingen in Rotterdam-Rijnmond deelgenomen. Verschillende onderzoeken laten zien dat werkdruk onder docenten in het onderwijs hoog is. In de literatuur wordt er veelvuldig gesproken over werkdruk en mogelijke oorzaken ervan, maar het is ondanks de grote verscheidenheid van definities niet geheel duidelijk wat de definitie van werkdruk is. Bij het onderzoek doen naar de verklaring van werkdruk in het onderwijs is een duidelijke definitie gewenst. Om deze reden is er onderzoek gedaan naar wat werkdruk is en welke definitie er gehanteerd moet worden gedurende het onderzoek. Uit de literatuurstudie is naar voren gekomen dat ervaren werkdruk te meten is aan de hand van vier componenten: taakeisen, regelproblemen, verantwoordelijkheid en mentale belasting (Jetten, Braster & Pat, 1999). Daarnaast is de theorie over intensificatie onderzocht om te kunnen begrijpen welke componenten invloed hebben op werkdruk. De definitie van Apple (1986) is vrij abstract en wederom niet eenduidig en vereist derhalve een nuancering. Onder intensificatie wordt tevens de invloed van New Public Management, bureaucratisering, hoge verwachtingen van de omgeving en externe factoren die werkdruk beïnvloeden, aangeduid. Tot slot is de theorie van Lipsky (1980) over street-level bureaucrats onderzocht, met name de werkomstandigheden waarmee docenten te maken kunnen krijgen als mogelijke verklaring voor hoge werkdruk. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat intensificatie de mate van ervaren werkdruk verklaart en dat ongunstige werkomstandigheden geen invloed hebben werkdruk, noch op het verband tussen intensificatie en werkdruk.

, , ,
Braster, Prof.dr. J.F.A. (Sjaak), Pruijt, Dr. H.D.
hdl.handle.net/2105/18285
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Uguz, S. (Sema). (2014, August 31). Werkdruk in het onderwijs. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18285