Samenwerken in teamverband is een competentie die Hogeschool Inholland studenten wil bij brengen door middel van projectonderwijs. Een projectgroep is een onderwijsvorm waarin een student onder andere de competentie “samenwerken” ontwikkelt, specifieke leermomenten ervaart en zich verder bekwaamt in andere vaardigheden. De samenstelling van zo’n projectgroep is divers als het gaat om religie, cultuur, leeftijd, etniciteit, leerstijl, gender en vooropleiding. In de praktijk blijkt dat studenten die in projectgroepen hebben geparticipeerd van mening verschillen over hun ervaringen met projectonderwijs. In dit onderzoek zijn eerstejaars studenten betrokken die voor het eerst moesten samenwerken in projectgroepen en niet zelf konden bepalen met wie ze in een groep wilden samenwerken. In dit onderzoek staat de vraag centraal of de compositie en diversiteit van de projectgroepen invloed hebben op groepsprestaties. De compositie en diversiteit van de groep heeft betrekking op etniciteit, gender en vooropleiding. De groepsprestatie bestaat uit twee aspecten: het eindresultaat van het project en het samenwerken in de groep. De resultaten wijzen uit dat een toename van etnische diversiteit een negatief effect heeft op het cognitieve cijfer van de groepsprestaties. Voor het sociale cijfer van groepsprestaties blijft dit effect weg. Uit de resultaten blijkt ook dat een toename van het percentage havo diploma’s behaald in het buitenland een negatief effect heeft op het eindresultaat van het project. Dit effect neemt toe als diversiteit in vooropleiding tegelijkertijd met etnische diversiteit en gender diversiteit wordt geanalyseerd. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat gender diversiteit geen invloed heeft op de groepsprestaties.

, ,
Braster, Prof.dr. J.F.A. (Sjaak), Veld, Dr. Th.W.M. (Theo)
hdl.handle.net/2105/18299
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Best, R.E. (Rita). (2014, August 31). De effecten van etnische diversiteit en etnische compositie in projectgroepen. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18299