De bankencrisis, de schuldencrisis, de eurocrisis en tot slot een heuse wereldwijde economische crisis hebben de verschillende problemen van gebiedsontwikkelingen versneld zichtbaar gemaakt. De gevolgen zijn overal zichtbaar: leegstaande woningen, kantoren, winkels, uitstel van projecten en grote afwaarderingen op grond- en vastgoedportefeuilles bij marktactoren en gemeenten. Eén van de problemen van gebiedsontwikkelingen is de kloof tussen aanbod van vastgoed en de latente marktvraag. De latente marktvraag is al jaren onvoldoende onderzocht, geïdentificeerd en herkend door actoren binnen gebiedsontwikkelingen. Reguliere bedrijven binnen andere sectoren/disciplines zoals Apple of de Nederlandse TV- belevingsconcepten zijn echter wel succesvol in het onderzoeken, identificeren en herkennen van de latente marktvraag. Deze bedrijven maken daarbij veelal gebruik van belevingen, ook wel belevingsmarketing genoemd. Bij gebiedsontwikkelingen in Nederland wordt nog weinig gebruik gemaakt van belevingsmarketing bij de ontwikkeling van woongebieden. Daarom is in deze scriptie onderzocht wat beleving en belevingsmarketing is en voor effect deze kunnen hebben binnen de gebiedsontwikkeling.

Braun, Dr. E. (Erik)
hdl.handle.net/2105/18457
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Loo, T.E.M. van der (Tamara). (2015, May). Het gebruik, ontwikkelen en meten van beleving in woongebieden. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18457