2015-07-07
Containerinnovatie: is de toekomst dichterbij dan gedacht?
Publication
Publication
Een analyse van verschillende containerinnovaties
De container wordt gekenmerkt als één van de belangrijkste uitvindingen uit de 20e eeuw. De container heeft namelijk de transportsector voorgoed veranderd. Om ons heen wordt er van alles geïnnoveerd, echter de technologische innovatie van de container lijkt stil te staan. In dit onderzoek wordt het toekomstperspectief van de container op het gebied van technologische innovatie geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken welke innovaties mogelijk de traditionele container kunnen verbeteren, welke obstakels de innovaties bemoeilijken en welke innovaties we daadwerkelijk in de toekomst kunnen verwachten. De innovaties die in dit onderzoek aan bod komen zijn: inklapbare containers, containers gemaakt van composiet, smartcontainers en 45-‐voetscontainers. Om het toekomstperspectief van de container op het gebied van technologische innovatie te bepalen, worden deze vier innovaties geanalyseerd door middel van een beoordelingsmethode. Deze beoordelingsmethode is gebaseerd op de diffusion of innovation theory van Rogers. Iedere innovatie wordt beoordeeld op vijf verschillende karakteristieken die zijn gekoppeld aan in totaal twintig opgestelde criteria. Op basis van deze criteria kan worden geconcludeerd welke innovatie de grootste kans heeft op acceptatie in de markt. Uit het onderzoek blijkt dat de container gemaakt van composiet de grootste kans heeft om in de markt te worden geaccepteerd. De smartcontainer heeft daarna de grootste kans en zowel de inklapbare als de 45-‐voetscontainer hebben in vergelijking met de andere innovaties de kleinste kans om te worden geaccepteerd in de markt. Hoewel de vier innovaties volgens de theorie van Rogers een relatief grote kans hebben op acceptatie, hebben deze innovaties te kampen met verschillende obstakels. Uit het onderzoek blijft het grootste obstakel veelal de prijs van de innovaties te zijn. De prijs van de innovaties is namelijk aanzienlijk hoger dan de prijs van een traditionele container. Andere obstakels zijn het dominant design van de traditionele container en de bemoeilijking door verschillende wetgevingen.
Additional Metadata | |
---|---|
Kuipers, B. | |
hdl.handle.net/2105/18723 | |
Business Economics | |
Organisation | Erasmus School of Economics |
Vliet, L. van der. (2015, July 7). Containerinnovatie: is de toekomst dichterbij dan gedacht?. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/18723
|