In dit literatuuronderzoek is onderzocht in hoeverre de spoorambities van Rotterdam haalbaar zijn gelet op de staat van het spoor tussen Rotterdam en haar belangrijkste goederencorridor: Rhine-Alpine. Deze corridor loopt vanuit Rotterdam door Duitsland en Zwitserland naar de Italiaanse stad Genova. De ambitie van de haven van Rotterdam is om in 2030 meer goederen via het spoor en de binnenvaart te vervoeren en minder goederen via de weg. Vandaag de dag wordt ruim 44,9 procent van de containers vervoerd via de weg. Dit zal in 2030 gedaald moeten zijn naar maximaal 30 procent. Doordat er sprake is van internationaal transport, is de haven van Rotterdam afhankelijk van spoorcondities in andere landen. Naast de investeringen die Nederland maakt in het spoor, is er gekeken naar investeringen die zijn/worden gedaan in de landen Duitsland, Zwitserland en Italië. De onderzochte investeringen hebben als doel het aantrekkelijker maken van de Rhine-Alpine corridor. Alle betrokken landen zien de noodzaak om de capaciteit van het spoor te vergroten, daarnaast worden er op Europees niveau afspraken gemaakt die het gebruik van de vervoersmodaliteit spoor aantrekkelijker maken.

Jong, O.J.M. de
hdl.handle.net/2105/30026
Business Economics
Erasmus School of Economics

Duskov, A. (2015, July 17). De spoorambitie van de Rotterdamse haven op de Rhine-Alpine corridor. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/30026