Over de invloed van groepsgrootte op toetsscores is in het verleden al aardig wat geschreven. Deze onderzoeken hadden meestal, in tegenstelling tot dit onderzoek, een instrumentele variabele nodig om tot conclusies te komen die vrij zijn van systematische fouten. Dit onderzoek richt zich op basisschoolleerlingen in Nederland en onderzoekt het verband tussen groepsgrootte en Cito-scores. Ook wordt aandacht besteed aan verschillen in achtergronden van leerlingen en aan verschillende onderwijssystemen die in Nederland gehanteerd worden. Verder worden uitkomsten omgerekend naar gestandaardiseerde effecten, zodat resultaten kunnen worden vergeleken met onderzoeken die andere toetsen gebruiken. De conclusie van dit onderzoek is dat er een significant negatief verband bestaat tussen groepsgrootte en Cito-scores. Het effect is echter minimaal en effecten van leerlingen uit achtergestelde milieus is vele malen groter. Als laatste blijkt dat leerlingen op protestants-christelijke scholen beter presteren dan leerlingen op openbare scholen en leerlingen op het algemeen bijzonder onderwijs presteren slechter dan leerlingen op het reguliere onderwijs.