Het doel van dit exploratieve onderzoek is om patronen in socialisatieprocessen van kunstenaars inzichtelijk te krijgen. Om te onderzoeken hoe socialisatie in verschillende contexten zijn weerslag heeft op de wijze waarop iemand uiteindelijk vormgeeft aan het ondernemerschap als beeldend kunstenaar. De focus ligt op de volgende socialisatiecontexten: het gezin, de opleiding en de kunstwereld/het kunstenaarschap. Deze worden voornamelijk benaderd vanuit bevindingen uit voorgaande onderzoeken naar culturele participatie/consumptie. Door middel van kwalitatief onderzoek wordt via een retroperspectief interview gekeken of er een rode draad loopt door de verschillende stadia in iemands carrièrevorming tot beeldend kunstenaar. Een aantal speerpunten staan hierbij voorop: ten eerste de rol en het belang van primaire en secundaire socialisatie voor het kunstenaarschap; ten tweede het in kaart brengen en verklaren van verschillende socialisatietrajecten; ten derde de invloed van cultureel kapitaal op de ontwikkeling van kunstenaarschap. Er wordt een analyse gemaakt om mogelijke overeenkomsten en verschillen in waarden ten aanzien van de ontwikkeling van het kunstenaarschap zichtbaar te maken. Vervolgens wordt er gekeken hoe deze waarden zich hebben gevormd gedurende de studietijd van de kunstenaar aan de academie: zijn er bepaalde waarden bijgekomen, veranderd of verdwenen? Tot slot wordt gekeken hoe deze waarden zich manifesteren in het ondernemerschap van de beeldend kunstenaar. Om antwoord te geven op de vraag: Wat maakt een kunstenaar? Oftewel de centrale vraagstelling: Wat is de rol van socialisatieprocessen vanuit het gezin en de beroepsopleiding in het ondernemerschap van hedendaagse beeldend kunstenaars in Rotterdam en omgeving?

, , , , , ,
Eijck, C.J.M. van
hdl.handle.net/2105/30714
Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Jansen, Judith. (2015, July 29). Wat maakt een kunstenaar?. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/30714