Het onderwerp van deze scriptie is de toepassing van de notie van disciplinerende macht, zoals beschreven door Michel Foucault in zijn boek ‘Discipline, Toezicht en Straf,’ op het Daltononderwijs. Hierbij wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van het Daltononderwijs als ook aan het moderne Daltononderwijs in Nederland. Door te kijken naar Foucaults beschrijving van de vier kenmerken (cellulair, organisch, evolutief, combinatorisch) van de disciplinerende macht en door deze te vergelijken met het Daltononderwijs, wordt duidelijk dat het Daltononderwijs - ondanks hun slogan ‘vrijheid in gebondenheid’- leerlingen weinig vrijheid biedt. In het Daltonuur vindt juist een extra disciplinerend moment plaats, doordat leerlingen zichzelf disciplineren door de druk van de deadline. Ondanks dat het Daltononderwijs bekend staat als vrijer onderwijs, is de conclusie van deze scriptie dat Daltonleerlingen wellicht meer worden gedisciplineerd dan leerlingen van het reguliere onderwijs.

, , ,
Dr. G.H. van Oenen
hdl.handle.net/2105/31439
Erasmus School of Philosophy

K.M. Steehouwer. (2015, May 27). Vrij of gebonden?. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/31439