Het boek Dialogen van Claire Parnet en Gilles Deleuze is het vertrekpunt van deze scriptie. Aan de hand van een introductie en beschrijving van een immanent theater en een uiteenzetting van het denken van Deleuze aangaande individu en identiteit, wordt het boek Dialogen gebruikt om een kritiek te vormen op het representatieve theater. Dialogen is als theatrale figuur op te vatten en vanuit dit oogpunt vormt het een mogelijke kritiek op representatieve theatrale figuren. Doordat het boek de titel Dialogen draagt, maar tegelijkertijd niet te vatten is in de traditionele opvatting van een dialoog, kan worden gesteld dat dit boek een nieuw potentieel van dit theatrale figuur (de dialoog) wil actualiseren. Het boek is niet een representatie van een dialoog op schrift, maar is juist een boek dat actief produceert. Deze scriptie concludeert vanuit dit oogpunt dat een immanente vorm van theater en theatrale figuren een nieuw potentieel kan actualiseren daar waar representatieve theatrale vormen dit niet kunnen.

, , ,
Dr. S. van Tuinen
hdl.handle.net/2105/31474
Erasmus School of Philosophy

M. Balm. (2015, July 14). Theater en het individu. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/31474