Het belang van filosofie staat in dit onderzoek centraal. Om hier zicht op te krijgen wordt filosofie met vakmanschap vergeleken. Hiertoe wordt met behulp van hedendaagse sociologen en filosofen zoals Sennett, Oosterling, Sloterdijk en Foucault teruggegrepen op de wortels van de filosofie in de Klassieke Oudheid, waarin filosofie nog een levenspraktijk was. Het is deze levenspraktijk, levenskunst of parrhêsia, die denken en handelen verenigt - doen wat je zegt en zeggen wat je doet – die van grote waarde kan zijn voor onze tijd en de wereldomspannende problemen waar we mee te maken hebben. Onderwijs speelt hierin een sleutelrol. De levenskunst van de parrhêsia moet niet beperkt blijven tot een handvol filosofen. Het onderwijs dat Oosterling en Nussbaum voorstaan is hiervoor het uitgangspunt. Zoveel mogelijk mensen moeten actief onderwijs genieten dat erop gericht is daadwerkelijk mensen te vormen, opdat ze verantwoordelijkheid voor hun leven kunnen nemen. Dit is ander onderwijs dan de variant die op het moment erg populair is, namelijk die gericht is op disciplinering en het klaarstomen voor de arbeidsmarkt.

, ,
Dr. H.A.F. Oosterling
hdl.handle.net/2105/31490
Erasmus School of Philosophy

W.H. Bosua. (2015, August 31). Filosofen op de barricade. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/31490