Nieuws is in het digitale tijdperk altijd en overal beschikbaar. Het aanbod aan nieuws is groter dan ooit en dat heeft als resultaat dat mensen selectiever zijn geworden in hun nieuwsconsumptie. Het nieuwsaanbod is echter verspreid over een breed scala aan nieuwsmedia, platformen en websites. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg van honderden, of misschien wel duizenden, nieuwsbronnen. Nieuwsorganisaties zijn daarom genoodzaakt hun handelswijze aan te passen om op te kunnen vallen in de stortvloed aan nieuwsberichten en te kunnen concurreren met de hoeveelheid beschikbare gratis content. Mensen lijken namelijk steeds minder bereid om te betalen voor nieuws. De journalistieke webkiosk Blendle lijkt geleerd te hebben van voorgangers uit de muziekbranche, zoals iTunes en Spotify, en speelt in op deze ontwikkelingen. Het platform verspreidt op een innovatieve manier reeds bestaande nieuwsinhoud uit kranten en tijdschriften. Maar voldoet het aan de verwachtingen? En is het platform in staat de nieuwsindustrie nieuw leven in te blazen? Aan de hand van think-aloud testen en interviews is onderzocht hoe Nederlandse burgers Blendle gebruiken en welke rol het platform heeft in hun nieuwsconsumptie. Uit het onderzoek is gebleken dat de nieuwsconsumptie op het platform maar vrij weinig verschilt van nieuwsconsumptie via andere media. Blendle speelt daarentegen een belangrijke rol in het aanbrengen van structuur in het enorme nieuwsaanbod. Deze structuur maakt het voor gebruikers aantrekkelijker te betalen voor nieuws, vanuit één portemonnee.

, , , , ,
C.E. Aalberts, H.J.C.J. Hitters
hdl.handle.net/2105/32526
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

L. van der Ham. (2015, June 19). De beste stukken uit de kranten van vandaag. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32526