Bedrijven nemen steeds meer het initiatief om in de media te komen en de inhoud van de media te beïnvloeden. Dit doen zij omdat een groot deel van hun reputatie afhankelijk is van berichtgeving in de media. Zo ontstaat een ‘aandachteconomie’ waarin bedrijven steeds meer met elkaar concurreren om de aandacht te trekken van de consument. Een groot deel van onze informatievoorziening bestaat hierdoor uit de commerciële informatie afkomstig van bedrijven. Dit onderzoek laat zien hoe twee bedrijven, Stedin en Douwe Egberts, de media en het publiek proberen te beïnvloeden door de inzet van corporate communicatie en public relations (PR). Er wordt getest of de ‘algemene’ theorieën over de invloed van PR ook gelden voor de twee desbetreffende bedrijven. Door middel van een specifiekere invalshoek wordt gekeken hoe groot de invloed van bedrijven op de media is en welke verschillende vormen communicatiemanagement kent. Dit onderzoek tracht hiermee inzicht te krijgen in waarom sommige bedrijven ‘succesvoller’ zijn in de media dan andere. Door middel van mixed methods wordt onderzocht hoe de PR activiteiten van bedrijven de media en het publiek kunnen beïnvloeden. De media-aandacht die bedrijven weten te genereren en de manier waarop journalisten met deze informatie omgaan staan hierbij centraal. In het onderzoek wordt bijvoorbeeld gekeken in welke mate journalisten PR berichtgeving letterlijk overnemen of juist aanpassen voordat het in de media verschijnt. Daarnaast laat het onderzoek zien aan de hand van welke onderwerpen en op welke toon bedrijven in het nieuws komen. In het onderzoek wordt vervolgens gekeken naar de manier waarop corporate communicatie en PR uiteindelijk, via de media, bij het publiek terecht komen. De manier waarop het publiek via social media reageert op bedrijven bied inzicht hoe het publiek met commerciële informatie omgaat. Door middel van verschillende kwantitatieve analyses wordt gekeken hoe het publiek, en de reacties die zij geven op social media, een rol kunnen spelen bij het ‘succes’ van PR.

, , , , ,
B.C.M. Kester, A.F.M. Krijnen
hdl.handle.net/2105/32534
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

V.C. Kowalski. (2015, June 25). Public Relations: Er bestaan meerdere sleutels tot succes. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32534