Adverteerders zetten graag media in om hun reclameboodschap te verspreiden. Het opzettelijk vermengen van journalistieke en commerciƫle inhoud met een commercieel doel wordt branded content genoemd. Media zijn een interessant middel voor adverteerders omdat zij een zekere mate van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid hebben opgebouwd. Journalistieke waarden als onafhankelijkheid, autonomie, objectiviteit en onpartijdigheid hebben hier aan bijgedragen. Online worden bloggers ingezet voor het produceren van branded content. Adverteerders beschouwen bloggers als social influencers. Zij kunnen op een persoonlijke, relevante en aantrekkelijke manier een reclameboodschap in een journalistiek jasje verpakken. Om de samenwerking tussen de blogger en adverteerder goed te laten verlopen, schakelen zij een mediaexploitant in. Deze behartigt de belangen van zowel de blogger als de adverteerder. In dit onderzoek staat de beautyblogger centraal. Hoe komt branded content op beautyblogs tot stand en hoe ziet de samenwerking tussen de blogger, adverteerder en mediaexploitant eruit? Deze vragen worden met behulp van kwantitatieve inhoudsanalyse en kwalitatieve diepte-interviews beantwoord. Uit dit onderzoek blijkt dat branded content en beautyblogs hand in hand gaan. Meer dan de helft van de beautyblogs bestaat uit branded content. Over het algemeen zijn alle bloggers hier transparant over, maar er is gebleken dat transparantie geen graadmeter is voor betrouwbaarheid. Bloggers mogen namelijk niet negatief schrijven wanneer er is betaald voor een blogbericht, dus schrijven zij vaak neutrale berichten. De teneur van een blogbericht is een beter middel om te achterhalen hoe de beautyblogger over een product denkt. Doordat beautybloggers samenwerken met adverteerders zijn zij niet meer helemaal onafhankelijk. Dit tast de betrouwbaarheid, objectiviteit en onpartijdigheid van de beautyblogger aan. Op basis van geldende journalistieke normen en waarden mag de beautyblog niet officieel tot journalistiek medium worden gerekend.

, , , , , , , , , , , , , , ,
C.E. Aalberts, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/32535
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

J.Y.A. Mahmood. (2015, June 25). Branded content op beautyblogs. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32535