Door bezuinigingen binnen de journalistiek zijn er nieuwe verdienmodellen ontstaan die onafhankelijke onderzoeksjournalistiek mogelijk maken. Door middel van crowdfunding en crowdsourcing wordt het publiek bijvoorbeeld ingezet om kennis en financiële middelen te verschaffen om deze kostbare vorm van journalistiek te stimuleren. Hierdoor komen journalisten in contact met een nieuwe journalistieke vorm waarbij de band met het publiek steeds belangrijker wordt. Het doel van dit onderzoek is om deze relatie tussen de donateur en journalist inzichtelijk te maken door verwachtingen en behoeften van beide partijen in kaart te brengen. Doormiddel van een kwantitatieve vragenlijst is de motivatie en het geefgedrag van de donateurs geanalyseerd. Met kwalitatieve diepte-interviews onder Yournalism journalisten wordt nagegaan of de wensen en behoeften van de donateur aansluiten op het perspectief van de journalist. Het onderzoek laat zien dat er drie verschillende profielen van donateurs bestaan. Het profiel dat het meeste voorkomt onder Yournalism donateurs, is het altruïstische profiel waarbij de extrinsieke motivatie om de maatschappij te verbeteren en onderzoeksjournalistiek te stimuleren, domineert. De vragenlijst laat verder zien dat de meeste donateurs niet verwachten dat er een band ontstaat met de journalist, maar wel op de hoogte gehouden willen worden over de voortgang van het onderzoek. Dit blijkt in de praktijk lastig te realiseren omdat journalisten geen informatie of inzichten willen blootgeven die gebruikt kan worden door anderen. Deze toenemende interactie tussen de journalist en het publiek is herkenbaar voor de nieuwe journalistieke norm waarbij ook profilering van de journalist en het opbouwen van een achterban worden gezien als capaciteiten waar de moderne journalist over moet beschikken.

, , , , , , , ,
B.C.M. Kester, A.F.M. Krijnen
hdl.handle.net/2105/32538
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

C. Schafthuizen. (2015, June 26). Crowdfunding in de onderzoeksjournalistiek. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32538