In deze scriptie is onderzocht wat freelance journalisten in Nederland doen om zoveel mogelijk opdrachten te verwerven. Omdat de journalistieke arbeidsmarkt steeds competitiever wordt, moeten freelancers zich van hun beste kant laten zien. Een manier om dat te doen is door personal branding. Dit onderzoek keek naar hoe freelancers omgaan met personal branding. De onderzoeksvraag luidde als volgt: Wat verstaan freelance journalisten onder personal branding en hoe gaan zij hiermee om? Door middel van 15 interviews met freelance journalisten, is deze onderzoeksvraag beantwoord. Het blijkt dat freelancers hun werk ontzettend leuk vinden en ze er dan ook alles aan doen om te kunnen blijven freelancen. Hiervoor worden zelfs commerciële opdrachten, wat in de journalistiek als not done wordt gezien, aangenomen. Daarnaast blijkt dat personal branding eveneens een te commerciële term is die niet graag in de journalistiek gebruikt wordt. Zo zou commercie de journalistiek bedoezelen. Ondanks dat personal branding soms als een oppervlakkige en overbodige term wordt bestempeld, is het wel een manier om opdrachten te verkrijgen. Dit personal branding wordt gedaan door specialiseren, door te netwerken en door online zichtbaar te zijn.

, , , , ,
C.E. Aalberts, J.M. Engelbert
hdl.handle.net/2105/32542
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

I.M.C. Welvaarts. (2015, February 25). ' Bah, wat commercieel'. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32542