Dit onderzoek toont aan of de berichtgeving over de kledingindustrie in Bangladesh, in dagbladen verandert ten tijde van een mediahype. Hierbij is er gekeken naar het gebruik van nieuwswaarden, frames en bronnen. De centrale hoofdvraag binnen dit onderzoek is: In hoeverre is de berichtgeving over de kledingindustrie in Bangladesh veranderd na het ongeluk in Rana plaza? Deze vraag is beantwoord met behulp van een kwantitatieve inhoudsanalyse van de berichtgeving in Nederlandse dagbladen. Het ongeluk waarbij de acht verdieping tellende kledingfabriek Rana Plaza instortte in Bangladesh, vormt de casestudy binnen dit onderzoek. Dit onderzoek daagt de bestaande theorieën die gevormd zijn over mediahypes uit. De aandacht voor het ongeluk en daarmee corresponderende onderwerpen neemt toe, maar journalisten blijven op een tamelijk constante manier over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en de kledingindustrie in Bangladesh schrijven. De manier waarop onderzoekers framen verandert niet en het gebruik van nieuwswaardige bronnen neemt juist af binnen de berichtgeving. Wel ontstaat er een golf aan media-aandacht voor het ongeluk en de daar aan relaterende onderwerpen zoals MVO en de kledingindustrie in Bangladesh. Media hebben een grote invloed op het succes of falen van MVO. Omdat de berichtgeving na het ongeluk in Bangladesh over MVO fors is toegenomen, dragen media bij aan de bewustwording van MVO in Nederland. De invloed van media hierop was nog groter geweest wanneer zij in hun berichtgeving schreven over ethiek in combinatie met de problematiek in de kledingindustrie en wanneer zij de nadruk hadden gelegd op duurzaam consumeren in hun berichtgeving. Nu richten media zich vooral op.

, , , , ,
P.C. Ruigrok, A.F.M. Krijnen
hdl.handle.net/2105/32561
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

T. van Heyningen. (2015, July 13). Rana Plaza in het nieuws. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32561