In deze thesis wordt er gekeken naar hoe het Nederlandse televisiepubliek betekenis geeft aan Scandinavische thrillerseries. Deze series zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland en zijn zowel te zien op televisie, DVD, Netflix als on demand. In dit onderzoek is gekozen voor een focus op mensen tussen de 45 en 60 jaar oud, omdat dit de grootste bevolkingsgroep in Nederland is en het grootste deel van de kijkers vertegenwoordigt die geïnteresseerd zijn in Scandinavische series. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Hoe geeft het Nederlandse televisiepubliek tussen de 45 en 60 jaar betekenis aan de Scandinavische thrillerseries The Bridge en Irene Huss? In het theoretisch kader wordt eerst uiteen gezet hoe het proces van betekenisgeving werkt, waarbij het encoding-decoding model, de active audience theory en de gezamenlijke interpretatie wordt besproken (Barker, 2008; Fiske, 1987; Hall, 1980; Morley, 1993; McCoy & Scarborough 2014). Vervolgens wordt het begrip betekenis uitgelegd aan de hand van twee sensitizing concepts, namelijk identificatie (De Bruin & Meijer, 2003; Fedele & García-Muñoz, 2011; George, 1998; Harwood, 1999; Hoffner & Buchanan, 2005), waarbij er wordt gekeken naar identificatie met of herkenning van karakters en plots en het sensitizing concept spanning (Ang, 1987; Bryant & Raney, 2002; Madrigal, Bee, Chen, & LaBarge, 2011; Oliver & Sanders, 2004), waarbij onder andere gerechtigheid, motieven van de dader en inleving worden besproken. Er is in dit onderzoek gekozen voor een kwalitatieve onderzoeksmethode. Er zijn diepte-interviews gehouden onder veertien respondenten die binnen de genoemde leeftijdscategorie vallen, om de betekenisgeving zo specifiek mogelijk te achterhalen. Daarbij is zo inductief mogelijk gewerkt en niet alleen gefocust op de sensitizing concepts. De interviews zijn getranscribeerd en gecodeerd (Boeije, 2005), waaruit drie centrale thema’s naar voren zijn gekomen die van belang zijn bij de betekenisgeving, namelijk herkenbaarheid, realiteit en spanning. Door middel van de verzamelde data is duidelijk geworden dat kijkers van de series vooral het realistische en ‘normale’ van de karakters en gebeurtenissen erg belangrijk vinden. Door de realiteit van de karakters en gebeurtenissen worden begrippen als betrouwbaarheid en oprechtheid toegekend aan de thrillerseries. De herkenbaarheid van plaatsen leidt tot een nostalgische betekenis en de herkenbaarheid van karakters en plots leidt tot een emotionele interpretatie, omdat de kijkers de thema’s op zichzelf betrekken. Tot slot leidt spanning tot betekenissen als ontsnapping van de werkelijkheid, empathie en inleving. Deze drie thema’s dragen het meest bij aan de vraag hoe het Nederlands televisiepubliek tussen de 45 en 60 jaar betekenis geeft aan Scandinavische thrillerseries.

, , , ,
A.J.C. van der Hoeven, H.J.C.J. Hitters
hdl.handle.net/2105/32656
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

L.S. van der Beek. (2015, September 24). Nordic Noir. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32656