Deze master thesis gaat in op de betekenis en de rol van sociale media binnen de marketingstrategie van culturele organisaties. In dit onderzoek ligt de focus op gesubsidieerde Rotterdamse culturele organisaties. De subsidieaanvragen van alle organisaties die in het cultuurplan 2013-2016 subsidie hebben ontvangen, zijn geanalyseerd. Daarnaast is een analyse gedaan van het sociale mediagebruik van deze organisaties. Tenslotte is met acht verdiepende interviews ingezoomd op podiumkunstenorganisaties en de manier waarop zij omgaan met sociale media binnen hun marketingstrategie. Uit deze master thesis blijkt dat sociale media waardevolle communicatiemiddelen zijn voor culturele organisaties om een aantal redenen. Sociale media bieden de mogelijkheid tot direct contact tussen organisatie en publiek. Daarnaast kunnen ze ingezet worden om het publiek te betrekken bij de organisatie en op die manier kunnen organisaties een rendabele relatie opbouwen en behouden met hun publiek. Uit het onderzoek blijkt dat deze mogelijkheden in de praktijk ook beaamd worden. De kennis is aanwezig, het ontbreekt echter nog vaak aan een goed uitgedachte strategie. Dit is iets waar culturele organisaties aan moeten gaan werken. De bevindingen van dit onderzoek tegen de achtergrond van het veranderende discours over cultuurbeleid in Nederland geplaatst.

, , , ,
H.J.C.J. Hitters, M.S.S.E. Janssen
hdl.handle.net/2105/32659
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

W.F. Bienefelt. (2015, June 25). Digitale marketing mogelijkheden voor de cultuursector. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32659