De Nederlandse deeleconomie kent een groeiend aantal deelplatforms. Deelplatforms zijn online media die op basis van peer-to-peer technologie mensen aan elkaar koppelen en in staat stellen om bijvoorbeeld goederen en diensten te delen. Bekende voorbeelden daarvan zijn Peerby en BlaBlaCar, waar respectievelijk spullen en autoritten gedeeld kunnen worden met buurtgenoten. Net als ieder ander internetplatform zijn deelplatforms afhankelijk van user generated content: zonder gebruikers die vraag en aanbod naar het platform brengen, heeft het deelinitiatief geen waarde. Voor deelplatforms is het dus een belangrijke missie om ervoor te zorgen dat gebruikers actief blijven. Om daaraan te kunnen werken zijn inzichten in ervaringen van niet-gebruikers interessant. Niet-gebruikers zijn echter niet over één kam te scheren en vallen uiteen in verschillende typen. In dit onderzoek wordt gefocust op rejecters van deelplatforms: mensen die een tijd hebben deelgenomen aan een deelinitiatief, maar er op den duur mee zijn gestopt. De onderzoeksvraag daarbij luidt: Hoe kunnen motivaties en ervaringen van rejecters worden gebruikt om online deelplatforms te verbeteren? Aan de hand van interviews en op basis van de uses & gratifications theorie is onderzocht wat de ervaringen en motieven van rejecters waren om aanvankelijk aan het platform deel te nemen en welke ervaringen en motivaties ertoe hebben geleid dat zij geen gebruiker meer wilden zijn. Uit de analyse blijkt dat er aanvankelijk een hoge waardering was voor het concept van de initiatieven. Daarnaast waren er sociale, pragmatische, materialistische en ideologische motivaties die leidden tot het aanmelden bij het deelplatform. Door verschillende ervaringen bleek het deelplatform echter vaak bijvoorbeeld te onhandig, risicovol en onpersoonlijk. Veelal voldeed het platform niet aan de persoonlijke verwachtingen. Dit soort ervaringen leidden ertoe dat de respondenten geen gebruiker meer wilden zijn van een bepaald deelplatform. Uit de bevindingen is een aantal adviezen opgesteld die platforms kunnen gebruiken om een deel van de slechte ervaringen uit dit onderzoek in de toekomst te voorkomen of verlichten, waaronder het optimaliseren van de platformtechnlogie, nadenken over anonimiteit en reputatiesystemen, aandacht voor offline bijeenkomsten en het zorgvuldig selecteren van commerciële samenwerkingen.

, , , , , , , , , ,
M. Slot, M.N.M. Verboord
hdl.handle.net/2105/32663
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

I.C.T. Gerards. (2015, June 26). Rejecters in beeld. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32663