Pesten is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp in de media. Meer dan honderdduizend Nederlandse leerlingen worden iedere dag gepest. Het is een vorm van agressie waarbij een individu door één of meerdere personen schade, emotioneel dan wel fysiek, wordt toegebracht (Veenstra, 2014). Meerdere televisieprogramma’s pakken het probleem aan en proberen slachtoffers te helpen. Over de Streep is daar één van. Het doel van dit programma is het creëren van onderling begrip, het vergroten van wederzijds respect en middelbare scholieren nader tot elkaar te laten komen, om zo pesten te voorkomen en te verhelpen. Het huidige mediagebruik van kinderen zorgt voor nieuwe manieren om te pesten, maar ook voor nieuwe manieren om het probleem aan te pakken. Om pestgedrag tegen te gaan moet de kennis, de houding en het gedrag van kinderen veranderen. De kennis gaat over de het inzien van oorzaken en gevolgen, de houding gaat over het aannemen van een nieuwe rol. De pijler gedrag gaat om de intentie tot, dan wel het daadwerkelijk veranderen van het gedrag, ten opzichte van pesten. Over de Streep heeft een duidelijk doel voor ogen voor de deelnemers aan het programma, maar hoe zit het met publiek? Om daadwerkelijk een groot verschil te maken moet er aandacht worden besteed aan de invloed van het programma op het publiek. In dit onderzoek zijn in een zestal focusgroepen 25 vrouwelijke middelbare scholieren in de leeftijd 12 tot en met 16 jaar geïnterviewd. Er is gemeten of het kijken naar Over de Streep enige invloed heeft op de kennis, de houding en het gedrag. De uiteindelijke resultaten zijn verkregen via open codering. In de resultaten worden naast kennis, houding en gedrag, vier andere centrale thema’s besproken. De invloed van media, Over de Streep en Challenge Day, mediawijsheid en leeftijd. Uit dit onderzoek blijkt dat Over de Streep vooral van invloed is op de kennis van de participanten.

, , , , , , ,
P. Nikken, J.M. Engelbert
hdl.handle.net/2105/32664
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

D.C. van Haastert. (2015, May 8). Over de Streep. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32664