In deze scriptie staat de relatie tussen nieuws en de beurskoersen van de bedrijven ING en KPN centraal. Het financiële nieuws heeft ogenschijnlijk een grote impact op de koersbewegingen van beursgenoteerde bedrijven. Daarom is het belangrijk voor wetenschappers, beleggers, journalisten en bedrijven om te erkennen welke invloeden nieuws op de beurskoersen heeft. De invloed van het nieuws op de beurskoersen van ING en KPN wordt geanalyseerd op basis van de vraag: Welke patronen zijn herkenbaar in de berichtgeving van de Nederlandse financiële nieuwsmedia met betrekking tot de bedrijven ING en KPN en welke uitwerking hebben deze patronen op de koersen van de twee genoemde bedrijven? De geanalyseerde nieuwsberichten zijn afkomstig uit De Telegraaf, Het Financieele Dagblad en het ANP Financieel Nieuws, gedurende 2014 en begin 2015. De vier nieuwswaarde elementen issue, actie, beleid en teneur en de twee frames Succes en Falen en Steun en Kritiek worden met behulp van handmatige inhoudsanalyse onderscheiden uit de nieuwsberichten over ING en KPN. Het gebruik van de frames en de nieuwswaarde elementen door journalisten wordt vergeleken met de dagelijkse beurskoersen en de volatiliteit van de aandelen ING en KPN gedurende 2014 en januari 2015. Op basis van de analyse kunnen de nieuwswaarde elementen en frames in het nieuws over ING en KPN worden opgedeeld binnen een journalistiek patroon en een inhoudelijk patroon. Het journalistieke patroon bevat de elementen issue en teneur en de frames Succes en Falen en Steun en Kritiek. Het inhoudelijke patroon wordt gevormd door de elementen actie en beleid. Uit een vergelijking tussen de twee patronen blijkt dat er vaker een koersfluctuatie optreedt wanneer de journalist de nieuwswaarde elementen van het inhoudelijke patroon hanteert, dan wanneer de elementen en frames uit het journalistieke patroon worden gebruikt in het nieuws over ING of KPN. De elementen van het inhoudelijke patroon zijn te onderscheiden van de elementen en de frames uit het journalistieke patroon omdat de beursgenoteerde bedrijven doorgaans veel invloed uitoefenen op de elementen beleid en actie. De frames en de nieuwswaarde elementen binnen het journalistieke patroon zijn sterk afhankelijk van de constructie door de journalist, maar worden ook minder snel beïnvloed door bedrijven. Investeerders baseren de aankoop en verkoop van aandelen minder snel op de elementen en frames uit het journalistieke patroon omdat een bedrijf weinig invloed heeft op de constructie van het journalistieke patroon. Beleggers concentreren zich bij het rationaliseren van de aandeeltransacties dus voornamelijk op nieuwsberichten met de elementen van het inhoudelijke patroon, terwijl de elementen en frames uit het journalistieke patroon weinig tot geen invloed op de handelsbeslissingen van beleggers lijken te hebben.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
P.C. Ruigrok, M.S.S.E. Janssen
hdl.handle.net/2105/32665
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

L.J. van der Heiden. (2015, June 24). Bepaalt Het Nieuws de Markt?. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32665