Dit onderzoek focust zich op de betekenisgeving aan drie professionele beautybloggers: Mascha Feoktistova, Cynthia Schultz en Serena Verbon. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe geven jongvolwassen, vrouwelijke volgers betekenis aan professionele, Nederlandse beautybloggers?”. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er, na het schrijven van het theoretische kader, kwalitatieve interviews afgenomen. In totaal zijn er twaalf interviews afgenomen met jonge vrouwen van 20 tot 30 jaar oud. Deze vrouwen zijn volgers van de professionele, Nederlandse beautybloggers Mascha Feoktistova van www.beautygloss.nl, Cynthia Schultz van www.misslipgloss.nl en/of Serena Verbon van www.beautylab.nl. Uit dit onderzoek is gebleken dat de respondenten verschillende betekenissen geven aan de beautybloggers. Hiermee ondersteunt dit onderzoek ge gedachte dat het mediapubliek actief is in het geven van betekenissen en het interpreteren van mediaboodschappen. Aan de hand van de interviews en een thematische analyse zijn er vijf thema’s gevormd, die wat zeggen over de betekenisgeving aan de beautybloggers. De titel “De vijf gezichtsmaskers van beautybloggers” slaat dan ook op de vijf dominante betekenissen, die de respondenten aan de beautybloggers hebben toegekend. De vijf thema’s zijn: ‘De informatieve adviseurs op het gebied van beauty’, ‘de beauty ervaringsdeskundigen’, ‘de onbetrouwbare zakenvrouwen’, ‘een oppervlakkige relatie met de beautybloggers’ en ‘verschaffers van routinematig vermaak en ontspanning’. De resultaten en thema’s komen gedeeltelijk overeen met eerdere studies en de verwachtingen van dit onderzoek, maar er zijn ook nieuwe bevindingen gedaan.

, , , , , , , ,
M.N.M. Verboord, J. Jansz
hdl.handle.net/2105/32673
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

L.D. Monsauret. (2015, June 25). De vijf gezichtsmaskers van beautybloggers. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32673