In dit onderzoek staat de manier waarop fans en anti-fans betekenis geven aan de huidige gezondheidsbeweging centraal. Deze gezondheidsbeweging bestaat uit ‘gezond’ eten en veelvuldig sporten en is enorm populair. Hierdoor wordt er veel over gepraat in de hedendaagse media, zoals in dagbladen of in televisieprogramma’s. Er zijn tevens gespecialiseerdere media die dieper ingaan op de huidige gezondheidsbeweging, zogenaamde fitblogs. Deze gezondheidsbeweging blijkt echter zowel voor- als tegenstanders te hebben, ook wel fans en anti-fans genoemd. Omdat verschillende mensen, verschillende betekenissen geven aan dezelfde gezondheidsbeweging (er zijn immers fans en anti-fans van hetzelfde fenomeen), gaat dit onderzoek ervan uit dat het publiek actief is. De manier waarop fans en anti-fans betekenis geven aan de huidige gezondheidsbeweging hangt samen met de mate waarin ze een actief publiek zijn (structure en agency), de mate waarin ze zich verbonden voelen met andersdenkenden en gelijkdenkenden en de mate waarin ze hun betekenisgeving omzetten in productiviteit. Van tevoren werd gedacht dat de betekenisgeving van de fans en anti-fans ver uit elkaar zou liggen. Voor dit onderzoek zijn zestien diepte-interviews afgenomen met fans en anti-fans van de huidige gezondheidsbeweging. Uit de data van deze interviews blijkt dat de mate van verbondenheid en de manieren waarop fans en anti-fans produceren, redelijk van elkaar verschillen. Het verschil in betekenisgeving tussen de fans en anti-fans ligt echter minder uit uiteen, dan van te voren werd gedacht. Fans zijn niet alleen positief en anti-fans zijn niet alleen negatief over de huidige gezondheidsbeweging. Eigenlijk vinden beide partijen dat de huidige gezondheidsbeweging een positieve ontwikkeling is, omdat mensen bewuster bezig zijn met eten. Maar beide partijen vinden ook dat de gezondheidsbeweging soms te extreme vormen aanneemt.

, , , ,
S.M.R. Driessen, A.F.M. Krijnen
hdl.handle.net/2105/32675
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

E.E. van Pamelen. (2015, June 19). Quinoakutten versus ‘Je suis tosti’. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32675