De deeleconomie is een onderwerp waarover veel gediscussieerd wordt en wat regelmatig in het nieuws komt. Eerder onderzoek op dit gebied richt zich vooral op de implicaties en voor- en nadelen van de deeleconomie, met name voor consumenten. Dit onderzoek poogt inzicht te geven in hoe platforms zelf, en specifiek de communitymanager, de community op het deelplatform zo actief mogelijk kunnen houden. Zonder actieve gebruikers kan het platform niet bestaan. Dit onderzoek is ondersteund door ShareNL, een kennisplatform voor de deeleconomie. De onderzoeksvraag die in deze thesis centraal staat luidt: Wat is de rol van de communitymanager in het actief houden van verschillende groepen gebruikers van een deelplatform? De functie communitymanager is vrij recent, en er bestaat veel onduidelijkheid over wat deze functie inhoudt. Wat echter wel duidelijk is, is dat actieve gebruikers van cruciaal belang zijn voor communities. Deelplatforms kunnen gezien worden als communities, en ook zij zijn afhankelijk van (actieve) gebruikers. Het belang van actieve gebruikers wordt in dit onderzoek onder andere duidelijk doordat communitymanagers gebruikers eerder op basis van activiteit onderscheiden dan op basis van verschillende rollen, zoals in eerdere literatuur werd gedaan. Het begrip participatieongelijkheid is daarbij belangrijk, omdat dit aangeeft dat gebruikers verschillen in mate van activiteit en participatie. Gebruikers van een platform zijn niet per definitie actief en de community van een deelplatform is geen homogene groep. De groep actieve gebruikers is vaak klein, maar ook het meest belangrijk en waardevol. Deze groep gebruikers moet actief blijven en gestimuleerd worden, omdat zij de critical mass en als het ware de basis vormen waarop het platform is gebaseerd. De communitymanager speelt hier een grote rol in. Uit dit onderzoek blijkt dat de communitymanager zich vooral bezighoudt met het contact met gebruikers. Dit contact wordt via verschillende wegen gelegd, zoals via sociale media, emailcontact, nieuwsbrieven en membersupport, maar ook via offline evenementen. Contact met hen is belangrijk om hen actief en betrokken te houden. De communitymanager is als het ware de spil tussen het platform en zijn gebruikers, de community. Wat over het algemeen uit dit onderzoek naar voren komt is dat het overkoepelende en meest belangrijke doel van communitymanagers is om (actieve) gebruikers op het platform te betrekken en actief te houden. Veel werkzaamheden binnen de functie zijn hierop gericht. Het laten groeien of het activeren van inactieve gebruikers vallen niet in het takenpakket van een communitymanager. Uit dit onderzoek blijkt dat de rol van de communitymanager zich specifiek richt op de huidige community, en op actieve gebruikers.

, , , ,
M. Slot, M.N.M. Verboord
hdl.handle.net/2105/32677
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

M.F. Rademaker. (2015, July 27). Communitymanagers in de deeleconomie. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32677