Dit onderzoek behandelt de problematiek en de conventies die een rol spelen in de Nederlandse filmindustrie. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben zich gericht op de bijzonderheden van de filmindustrie. Met de problemen als illegale downloads, toenemende concurrentie en stijgende productiekosten lijkt de Nederlandse filmindustrie toe te zijn aan vernieuwing. In dit onderzoek worden theorieën over stagnatie gebruikt om de problematiek van de Nederlandse filmindustrie te kunnen analyseren. Het Business Model Canvas van Osterwalder et al. (2011) biedt daarbij inzicht in hoe er gebruik gemaakt kan worden van alternatieve businessmodellen om complexe problemen op een innovatie manier op te lossen. Omdat eerder genoemde theorieën geen duidelijkheid geven over hoe de Nederlandse filmindustrie aankijkt tegen de manier waarop zij momenteel functioneert staat in dit onderzoek de volgende onderzoeksvraag centraal: Hoe houdbaar beschouwt de Nederlandse filmindustrie haar traditionele businessmodellen tegen een achtergrond van illegale downloads, toenemende concurrentie en stijgende productiekosten? De alternatieve businessmodellen voor de Nederlandse filmindustrie zijn besproken met professionals uit verschillende distributielagen. Uit de analyse van deze interviews zijn drie kernthema’s naar voren gekomen die de stagnatie van de Nederlandse filmindustrie kenmerken. Bij het eerste kernthema gaat het er om dat alle rechthebbenden hun content willen verkopen op zoveel mogelijk verschillende platformen. Vanwege de onmogelijkheid om samen te werken wordt er, met name in de nieuwe digitale wereld, gezocht naar niches, waarbij er vastgehouden wordt aan exclusiviteit. Bij het tweede kernthema gaat het er om dat elke distributielaag bestaat uit bedrijven met bepaalde expertises. Het is niet mogelijk om dergelijke verschillende expertises binnen één bedrijf uit te voeren. Bij het derde kernthema gaat het er om dat de release windows in stand gehouden worden door het belang van twee vaste pijlers: de bioscoop en de televisie. Alle innovaties die op dit moment plaatsvinden in de Nederlandse filmindustrie hebben te maken met de windows die daar tussenin zitten, waarbij het niet de verwachting is dat er een platform komt waar de consument alle content kan vinden. Samengevat zijn deze niches, expertises en release windows de belangrijkste oorzaken van de stagnatie in de Nederlandse filmindustrie. Als aanvulling op bestaande inzichten betekent dit dat naast rationeel denken en risico-ontwijkend gedrag

, , , ,
H.J.C.J. Hitters, S.F. van der Land
hdl.handle.net/2105/32680
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

P. Ros. (2015, June 26). De Niches, de Expertises en de Heilige Release Windows. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32680