Dit onderzoek heeft zich gericht op de promotiemiddelen van Theater Artemis: een jeugdtheatergezelschap dat is gevestigd in Den Bosch. Dit gezelschap heeft een koerswijziging ondergaan door de komst van een nieuwe artistiek leider, waardoor er veranderingen zijn geweest in de identiteit van het gezelschap. Daarom biedt dit onderzoek uitkomst op de vraag hoe het publiek van Theater Artemis de promotiemiddelen van het gezelschap interpreteert en hoe dit is gerelateerd aan de intentie om een voorstelling te bezoeken. Dit onderzoek heeft de marketingstrategie in de culturele sector als uitgangspunt genomen waarbij het product centraal staat in plaats van de consument. De marketingstrategie van het gezelschap is onder de loep genomen door het afnemen van interviews met medewerkers van het gezelschap en met bezoekers van Theater Artemis. De interviews met het gezelschap hebben zich gericht op de identiteit van het gezelschap, op de keuzes binnen de marketingstrategie, en op het verdelen van verantwoordelijkheden voor de promotiemiddelen. In de interviews met de bezoekers zijn verschillende promotiemiddelen voorgelegd en besproken en er is beeld ontstaan van de belangrijke elementen van promotiemiddelen in de jeugdtheatersector. Daarnaast is er aandacht besteedt aan de identiteit van het gezelschap zowel uit het oogpunt van de bezoeker als dat van het gezelschap zelf. Uit het onderzoek is gebleken dat binnen de jeugdtheatersector de thematiek van de voorstelling voorop staat. Deze moet dan ook duidelijk naar voren komen in de promotiemiddelen die het gezelschap gebruikt. Het is ook belangrijk dat de vorm van de voorstelling naar voren komt in de middelen. Dit kan bewerkstelligt worden door het decor of de acteurs in de promotiemiddelen naar voren te laten komen. Er moet een balans gevonden worden in het delen van de vorm van de voorstelling en de inhoud. In het geval van Theater Artemis wordt er geen eenduidig beeld overgedragen aan de bezoeker, doordat de thematiek en de vorm niet altijd naar voren komen in de middelen. Hierdoor worden de middelen wisselend ontvangen door de bezoekers. Dit kan ten grondslag liggen aan de duale structuur van het gezelschap waardoor de verantwoordelijkheid voor de marketingstrategie verspreidt is over verschillende medewerkers. De bezoekers willen daarnaast graag verrast worden over wat zij kunnen verwachten in een voorstelling, veel informatie hebben zij dus niet nodig. Voor informatie over een voorstelling gaan ze af op mond-tot-mondreclame, brochures, recensies, en de tekst over de voorstelling. De analoge promotiemiddelen blijven dus populair. Uit dit onderzoek is gebleken dat er een eenduidige identiteit moet worden bepaald voor het gezelschap en dat er meer scheiding zou moeten zijn in de verantwoordelijkheid voor de promotiemiddelen.

, , , ,
H.J.C.J. Hitters, S.F. van der Land
hdl.handle.net/2105/32686
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

L. van Winden. (2015, June 24). Theatraal dualisme. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/32686