Tussen 1996 en 2014 is het aandeel zzp’ers in Nederland gegroeid van 6,4% naar 11,5%. Deze scriptie laat resultaten zien van het onderzoek naar individualisering als mogelijke aanvullende verklaring voor deze groei. De resultaten van de inhoudsanalyse van 862 krantenartikelen laten zien dat er in toenemende mate sprake is berichtgeving rondom het zzp-schap. Tussen de 19 en 38 procent van deze berichtgeving vindt plaats in een individualiseringsdiscours. Er zijn verschillen zichtbaar in het discours vanuit verschillende actoren. Dit sluit aan bij theorie die stelt dat actoren vanuit hun maatschappelijke positie hun visie op de werkelijkheid aan anderen willen opleggen. Met het klassiek institutionalisme als theoretisch uitgangspunt en met inachtneming van de theorie die gaat over het toenemende belang van individuele (keuze)vrijheid als gevolg van individualisering, kan met de gevonden resultaten een deel van de opkomst van het zzp-schap begrepen worden. Vervolgonderzoek met meerdere mediabronnen zal deze trend duidelijker zichtbaar maken.

, , , , ,
Dekker, drs. F., Koster, Prof.dr. F. de
hdl.handle.net/2105/33095
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Dijk, R. van. (2015, August 31). Het zelfstandig ondernemerschap. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/33095