2015-08-31
Te druk om te werken
Publication
Publication
Een onderzoek naar verklaringen voor werkdruk in het onderwijs
In dit onderzoek is vast gesteld of er een verband is tussen de eisen die aan docenten worden gesteld door vier factoren die intensificatie van het werk veroorzaken en ervaren werkdruk. Bovendien wordt onderzocht of de relatie tussen intensificatie en ervaren werkdruk wordt gemedieerd door de werkkenmerken autonomie, de relatie met collega’s en de relatie met leidinggeven. Hiertoe is onderzoek gedaan onder docenten van het domein Gezondheid van de Hogeschool van Amsterdam (n = 98). Er is gebleken dat het verband tussen intensificatie en werkdruk significant is. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat de verbanden tussen intensificatie en de werkkenmerken, en tussen twee van de drie werkkenmerken en werkdruk significant zijn. Via mediatie-analyse is vastgesteld of het verband tussen intensificatie en ervaren werkdruk (gedeeltelijk) verloopt via de genoemde werkkenmerken. De uitkomst van de mediatie-analyses heeft geen significante mediatie door de werkkenmerken aangetoond.
Additional Metadata | |
---|---|
, , , , , | |
Fleischmann, Drs. M., Braster, Prof.dr. J.F.A. | |
hdl.handle.net/2105/33101 | |
Sociology | |
Organisation | Erasmus School of Social and Behavioural Sciences |
Crisson, M.L.J. (2015, August 31). Te druk om te werken. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/33101
|