Deze scriptie richt zich door middel van literatuuronderzoek (Abrahamson, 1996; Abrahamson & Fairchild, 1999) op de strategiekeuze van consultants bij de verspreiding van het nieuwe werken. Er wordt verondersteld dat het nieuwe werken niet zou opleveren wat het belooft, waardoor de legitimiteit ervan afneemt. Op basis van Abrahamson & Fairchild (1999) wordt verondersteld dat consultants die het nieuwe werken aanmoedigen, drie strategieën kunnen volgen om het discours ervan te beïnvloeden. Te weten: ‘debunking’, ‘surfing’ of ‘sustaining’ (Abrahamson & Fairchild, 1999). Uit interviews met consultants blijkt dat de legitimiteit en betekenis die zij geven aan het nieuwe werken volgens hen niet terugkomen in de uitvoering ervan door organisaties. Respondenten blijven vasthouden aan de legitimiteit van het nieuwe werken als manier van werken, ondanks dat organisaties de managementtrend minder legitiem vinden. Volgens respondenten wordt de veronderstelde kritiek op het nieuwe werken verklaard doordat organisaties de managementtechniek verkeerd invoeren. In deze scriptie wordt bewijs gevonden dat respondenten de strategieën ‘sustaining’ en ‘surfing’ van Abrahamson & Fairchild (1999) volgen. Uit de data-analyse blijkt echter dat respondenten weinig verbondenheid hebben met de term ‘het nieuwe werken’.

, , , ,
Koster, Prof.dr. F., Veen, Prof.dr. R. van der
hdl.handle.net/2105/33137
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Buijs, J.A. (2015, June 17). Stoeien met woorden. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/33137