In deze masterscriptie wordt door middel van een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek onderzocht op welke wijze coaching van invloed is op ondernemerssucces en hoe dit kan worden begrepen vanuit de effecten van coaching op menselijk en sociaal kapitaal. Uit het kwantitatieve onderzoek kan worden geconcludeerd dat coaching een positief effect heeft op het menselijk kapitaal van de ondernemers en dat een hoger sociaal kapitaal leidt tot meer ondernemerssucces. Uit het kwalitatieve onderzoek blijkt dat er twee ideaaltypische ondernemers te onderscheiden zijn: een lager opgeleide ondernemer die voornamelijk behoefte heeft aan functionele coaching en een hoger opgeleide ondernemer die voornamelijk behoefte heeft aan psychosociale coaching. Daarnaast blijken de verschillende typen ondernemer een andere definitie van ondernemerssucces te hanteren, waarbij de lager opgeleide ondernemer meer gericht is op het behoud van de onderneming en de hoger opgeleide ondernemer zich meer richt op het uitbouwen en laten groeien van de onderneming.

, , ,
Veen, Prof.dr. R. van der, Dekker, Drs. F.
hdl.handle.net/2105/33144
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Nijsse, A.R.J. (2015, February 17). De invloed van coaching op ondernemerssucces. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/33144