De onzekere middenklasse is een veelbesproken en -onderzocht onderwerp. Onderzoeken zijn vaak kwantitatief van aard en gaan veelal over werkgelegenheid en arbeidsmarktontwikkelingen. Dit onderzoek bespreekt of er sprake is van toenemende onzekerheid bij ouders uit de middenklasse bij afstroom van kinderen in het hoger middelbaar onderwijs en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs bij een meritocratisch onderwijssysteem. Daarnaast zijn betekenissen van het hoger onderwijs en betekenis van de afstroom zelf en de verschillende handelingsstrategieën van ouders uit de middenklasse onderzocht. De resultaten van analyse van de interviews worden vergeleken met verschillende sociologische theorieën zoals de reproductietheorie, individualiseringstheorie en de meritocratische benadering. De reproductiethese lijkt veld te verliezen op de meritocratische benadering echter in het domein van het onderwijs is deze strijd nog niet gestreden. Het onderzoek levert een typologie van ouders en onderwijs op met de afhankelijke ouder, de onzekere ouder en de autonome ouder. De belangrijkste conclusie die uit het onderzoek naar voren komt is dat ouders uit de middenklasse steeds meer risicomanagement uitvoeren om hun kinderen met grote voorzichtigheid van een goede schoolloopbaan te verzekeren en dat dit risicomanagement de toenemende onzekerheid over de dreigende neerwaartse sociale mobiliteit moet voorkomen.

, , , , ,
Burgers, Prof.dr. J., Veld, Dr. Th.W.M.
hdl.handle.net/2105/33376
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Steenbergen, P. (2016, February 19). De middenklasse en onderwijs: autonomie en onzekerheid!. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/33376