De doelstelling van dit onderzoek was om te onderzoeken: welke havenkeuze factoren een effect hebben op de groei of ontwikkeling van containeroverslag in West Afrikaanse havens? In eerste instantie is door middel van een literatuur review onderzocht welke havenkeuze factoren van invloed zijn. De literatuur toonde aan dat rederijen en expediteurs verschillende havenkeuze factoren prefereren. In de paarsgewijze vergelijking werd duidelijk dat rederijen havenkosten prefereren boven de geografische locatie. De expediteurs daarentegen prefereren haven efficiëntie boven havenkosten. De overige havenkeuze factoren zijn geografische locatie, adequate haven infrastructuur en haven apparatuur/diensten. Daarna is door middel van desk research geanalyseerd welke havenkeuze factoren invloed hebben op de containeroverslag van West Afrikaanse havens. Deze analyse leidde tot een hiërarchische vergelijking waarbij werd aangetoond dat de haven van Lagos, Cotonou en in minder mate Tema de sterkst groeiende containeroverslag realiseerden. Opvallend genoeg presteren de havens van Lagos en Cotonou slecht op haven efficiëntie, politieke stabiliteit en nautische capaciteit. Een mogelijk aanleiding voor de relatief lage efficiëntie van de drie sterkst groeiende havens heeft te maken met interne en externe aanpassingsperiode. Eveneens toonde de vergelijking tegen de verwachting in dat de twee langzaam groeiende havens, Abidjan en Lomé, een hoge haven efficiëntie realiseren. Een belangrijke factor die wel degelijk voor een concurrentievoordeel van Lagos zorgt, zijn de competitieve containerkosten. Eveneens werd duidelijk dat economische groei een grote rol speelt in de ontwikkeling van containeroverslag. Economische groei in combinatie met een bereikbaar achterland en goede infrastructurele verbindingen leidt tot een sterke groei van containeroverslag.

Horst, M.R. van der
hdl.handle.net/2105/34352
Business Economics
Erasmus School of Economics

Janse, R. (2016, August). Het effect van havenkeuze factoren op de ontwikkeling van containeroverslag in West Afrikaanse havens. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/34352