In dit onderzoek staan de morele thematiek die voorkomt in de afleveringen van PLL én of en hoe de Amerikaanse kijkers van PLL moreel reflecteren op de thematiek centraal. Dit is wetenschappelijk relevant, omdat de directe reacties van het publiek op een televisieserie wordt onderzocht, omdat het een manier is om het dagelijks leven op het gebied van morele thematiek te onderzoeken en omdat er nog nauwelijks onderzoek is gedaan naar de morele reflectie via sociale media door het televisiepubliek. Daarnaast is dit onderzoek maatschappelijk relevant, omdat het inzicht geeft in hoe de kijkers van PLL daadwerkelijk reageren en reflecteren op (morele) thema’s én omdat het inzicht geeft in hoe de kijkers van PLL de wereld om zich heen begrijpelijk maken. Televisie speelt een grote rol in ons dagelijks leven en bij onze oriëntatie van de wereld, doordat televisieprogramma’s ons verhalen vertellen en omdat televisieprogramma’s vol zitten met morele thema’s (Van Damme, 2010; Silverstone, 2007). Moraal gaat over wat goed of fout is, hoe iets wel of niet zou moeten zijn in de samenleving en wat wel of niet wenselijk wordt geacht. Daarbij zijn ook de belangen van anderen belangrijk (Rachels, 2003). Morele thema’s in televisieprogramma’s bevatten vaak een boodschap die de televisiemaker wil overbrengen, deze preferred reading komt terug in het moreel besluit. Wanneer er geen sprake is van een moreel besluit spreekt men van een open narratief (Krijnen, 2007; Thwaites et al., 2002). Een narratief stimuleert morele reflectie op 3 manieren; de kijker moet een issue beoordelen als morele kwestie, de kijker overweegt een morele kwestie door middel van het ethics of care of ethics of justice perspectief en het narratief geeft inzicht in de gevolgen voor de betrokkenen in een situatie (Johnson, 1993). Dit kwalitatieve onderzoek is gedaan met behulp van zowel een narratieve analyse als een Twitteranalyse. Met de narratieve analyse zijn 6 afleveringen van PLL geanalyseerd met behulp van het methodologische model van Krijnen (2007). De Twitteranalyse is onder andere gedaan met behulp van de 3 stappen met betrekking tot moraal van Rachels (2003). Uit de narratieve analyse blijkt dat er twee morele thema’s voorkomen in de afleveringen van PLL; relaties en vriendschap en uit de Twitteranalyse blijkt dat de kijkers van PLL reflecteren op 6 morele thema’s; leugens, vriendschap, liefde, verantwoordelijkheid, assertiviteit en omgangsvormen. Daarnaast reflecteren zij op verhaallijnen die niet vallen onder een moreel thema. De kijkers van PLL reflecteren dus op veel meer morele thema’s dan er door de serie wordt aangeboden, deze morele reflecties worden voornamelijk opgeroepen door open verhaallijnen.

, , , ,
A.F.M. Krijnen, M.N.M. Verboord
hdl.handle.net/2105/34641
Sociology of Culture, Media and the Arts
Erasmus School of History, Culture and Communication

L. Aalbregt. (2016, June 17). #PrettyLittleLiars. Sociology of Culture, Media and the Arts. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/34641